Sunday, July 26, 2009

DI manakah Letaknya Masjid??


Salam,,apa khabar saudara ku yang beragama Islam "Sejati"..hari Ap88 akan membawa bingkisan tentang peranan masjid,,sebelum itu,,adakah pelawat yang melawati blog Ap88 sudah solat,,n adakah anda semua tahu kegunaan masjid kita nie,,sebenarnya semasa Ap88 sedang mengikuti kelas koke,,Ap88 terkilan kerana kebanyakan masjid yang dibina sekadar menjadi barang hiasan yang antik di mana kebanyakkan masjid yang dibina mempunyai keindahan dan kecantikan yang tidak terulung,,tetapi permasalahan di sisi,,di mana penghuni masjid tersebut,,betapa ruginya kerana masjid di negara Malaysia yang "aman dan harmoni" ini sangat cantik tetapi sayangnya kemana penghuni yang menjadi penguat kepada tiang masjid kita,,kalau sahabat islam kita yang berada di negara luar sana,,mereka sangat susah hati kerana mereka tidak mempunyai masjid yang cantik dan besar,,tetapi Ap88 kagum kerana mereka bersatu dan sanggup berdemostrasi untuk memastikan mereka mendapat hak untuk solat berjemaah,,tetapi alangkah malu kita kerana kita mempunyai banyak masjid tetapi tiada siapa yang nk memakmurkan masjid,,wahai orang muda,,malu kah kita,xkan kita mahu warga emas aje,,hmmmmmm,,xpelah,,Ap88 ada beberapa persoalan sebab Ap88 masih lemah bab agama,,lihat ler

a. Apakah peranan masjid?
b. Pembinaan masjid mempunyai agenda ,,politik,,kepentingan sendiri?
c. Di mana kah tenaga muda?
d. Perlukah kita membina masjid yng mahal?,,sekadar hiasan atau kepentingan ummah

cantik kan ,,xpi mana penghuni ?hmmmmmm
adakah mereka tidur,hmmmm


semoga Allah S.W.T. memberi petunjuk kepada kita,,satukan hati hambaMu,,Wahai Tuhanku yang MAHA MENGETAHUI dan MAHA BERKUASA ke atas segalanya,,,

Thursday, July 23, 2009

Tips Pencegahan Selesema H1N1...hentam ajelah


hai everyone,,Ap88 try write in english,,this time Ap88 want write about how we can elakkan ourself from this virus influnza H1N1,,di sini Ap88 give a good tips and at same time Ap88 hope what Ap88 write will help everyone,,now,,let go straight,,this tips pencegahan selesema H1n1 or Selesema Babi

1. Elakkan dari berada berdekatan dengan mereka yang kelihatan tidak sihat, mempunyai demam dan batuk.
2. Basuh tangan dengan air serta sabun secara kerap dan menyeluruh terutama sekali jika selepas batuk dan bersin (menggunakan tangan untuk menutup mulut) serta selepas berdekatan/bersalaman dengan orang yang tidak sihat (virus selsema babi dan influenza yang lain akan mati dengan sabun dan bahan pembersih).
3. Tutup mulut dan hidung semasa batuk atau bersin dengan kertas tisu dan terus buang tisu tersebut ke dalam tong sampah (jangan ditinggalkan di atas meja)
4. Amalkan tabiat kesihatan yang baik seperti cukup tidur, makan makanan berkhasiat dan senaman untuk meningkatkan/memperkuatkan sistem pertahanan badan.
5. Jika sakit (demam, selsema, batuk, etc.), dapatkan rawatan doktor secepat mungkin dan tinggal di rumah. Elakkan pergi ke tempat kerja dan tempat2 yang ramai dikunjungi orang seperti kompleks membeli belah, taman permainan, kedal makan dll. Rehat secukupnya dan minum air dengan banyak. Pakai penutup mulut (face mask) jika di khalayak ramai.
6. Beritahu keluarga/rakan2/teman sekerja yang anda tidak sihat serta minta mereka membantu anda untuk tugas2 yang memerlukan anda berjumpa orangramai seperti membeli-belah (perlu diingatkan bahawa orang yang sakit mempunyai imuniti badaan yang rendah dan senang dijangkiti oleh selsema babi atau penyaki2 lain)
7. Pastikan kawasan persekitaran sentiasa bersih dan cuci menggunakan bahan2 pembersih
8. Jika anda ingin mengunjungi negara2 yang telah mempunyai kes selsema babi, dapatkan nasihat doktor, ketahui keadaan kes di tempat yang akan anda kunjungi. Perlu berhati-hati jika kes semakin meningkat. Sehingga kita CDC/WHO/Kementerian Kesihatan/PETRONAS belum mengeluarkan sebarang larangan untuk melawat negara2 yang mendapat jangkitan tetapi elokkan dielakkan buat sementara waktu jika lawatan tersebut tidak/kurang penting.
9. Ketahui perkembangan terkini dengan membaca suratkhabar atau laman web Kementerian Kesihatan/WHO/CDC
Pada 23 November 2008, POD/PGB telah menjalankan Latihan Persediaan Kecemasan Pandemik Selsema Burung (Avian Influenza Emergency Preparedness Exercise). Latihan persediaan tersebut juga bersesuaian dengan persediaan kepada Kecemasan Selsema Babi (Swine Influenza) yang sedang berlaku sekarang kerana kesan wabak kedua-dua jenis selsema ini adalah sama.
(Sumber: WHO, CDC dan Kementerian Kesihatan)





















Ap88 arap akan membantu semua,,heheheh

Kos pembakar roti Vs KEMPEN xnak Merokok?

salam,,bertemu kembali di kala hening embun yang membasahi bumi,,sebenarnya pada kala ini ,Ap88 baru abis makan roti bakar bersama dgn air panas,,mungkin ramai yang memikir apa yang Ap88 sedang mengarut,,sebenar Ap88 di dalam keadaan yang tgh beku otak dgn idea yang sejuk sesejuk embun membasahi bumi,mesti ramai yang tertarik dengan iklan kempen TakNak Merokok yang hangat dilancarkan kepada seluruh warga Malaysia yang "aman" dan "baik hati"..sebenarnya Ap88 melihat secara asasnya kempen yang dilancarkan tidak mencapai keberkesanan,,mungkin ramai akan melenting dengan apa yang Ap88 akan katakan ,,tetapi serius Ap88 kebanyakkan kempen atau iklan yang dilakukan semata-mata untuk mengurangkan kadar ketagihan rokok atau penghisap rokok,,mungkin Ap88 tidak masukkan fakta yang betul,,biasalah Ap88 punya pemikiran di kala jam 3.21 pagi agak lembab,,hehehehe..tetapi berdasarkan apa yang Ap88 belajar selama setahun di universiti tempatan yang terkemuka di dalam n di luar Malaysi.Ap88 melihat beberapa faktor seperti

1.mesej yang tidak sampai kepada khalayak sasaran
2.pemilihan media yang tidak sama dengan taraf kehidupan masyarakat
3.definisi mesej yang hendak disampai tidak jelas(best roti bakar)..
4.dimana pemantauan selepas kempen ini dilakukan.
5.berbaloi kos yang dikeluarkan dengan hasil yang diterima (malah statatisk makin naik)

rasanya Ap88 dah mengarut banyak sangat,,nanti ada yang terasa,,dh Ap88 dikacau oleh dengkuran syaitan yang menggoda teman sebilik ibarat lembu berdengkur,,hhehe,,xpi Ap88 bandingkan dengan pembakar roti yang mana Ap88 gunakan untuk membakar roti atau secara tersiratnya untuk menjimat perbelanjaan Ap88 sewaktu belajar di sekarang,,walaupun pembakar roti berkos rendah,,tetapi ia sangat memberi banyak kegunaan dan menjimatkan banyak pihak ,,malah makin ramai orang menggunakan,,tetapi berbanding dengan jumlah yang dibelanjakan semata-mata untuk menyampai mesej atau kempen ,,jumlah yang sangat tinggi tetapi bagaimana pulangan nya,,adakah terdapat roti yang belum habis digunakan tetapi dijual semula,,,hahahaaha,,oklah,,sampai disisi Ap88 bermadah,,salam,,byemm

Tuesday, July 21, 2009

Sesejuk embun di kala hening subuh


Salam n selamat pagi ,adakah anda sudah solah subuh atau sedang asyik melayan dekuran sang syaitan yang bernafsu untuk menggoda anda ke arah jalan keburukan,,anda fikirlah ,,di kala hening subuh nie, Ap88 terbuka minda untuk menacri satu kuasa yang boleh menenagkan fikiran Ap88 yang tengah serabut, namun demikian kekacauan hening pagi Ap88 dikacau dengan isu PPSMI yang secara sengaja memaksa wacana pemikir untuk berfikir,,pada mulanya Ap88 amat terkejut dan selalu mengikuti perkembangan isu PPSMI ini,,Ap88 menyorot kisah bagaimana pelaksanaan yang dikatakan terburu-buru,rasioanal yang dikatakan belum jelas, masalah yang muncul,tetapi pada aggapan Ap88 yang masih kurang baik,,almaklumlah embun yang sejuk mengacau kewarasan pemikiran ,tetapi Ap88 sedih melihat juga kerana PPSMI yang pada hemah Ap88 ,merupakan datu dasar yang sangat bagus demi melihat kemajuan masa depan,namun yang demikian biasalah manusia zaman sekarang suka berfikir untuk kebaikan pada jangka masa pendek tanpa memikirkan dengan lebih waras almaklumlah semua manusia yang membangkangkan isu PPSMI bertaraf "profesioanal",,mereka yang bertaraf "profesioanal" merupakan yang terbaik sehingga apa yang tidak baik dikatakan baik asalkan suara mereka didengari almaklum Malaysia sebuah negara DEMOKRASI,,heheheehe,,entahler,,pada pendapat Ap88 yang beku dikacau embun sejuk dan dengkuran syaitan pemusnah,,Ap88 berharap sepatutnya PPSMI ini tidak dimansuhkan tetapi Ap88 mahu bertanyakan adakah kerajaan Malaysia sanggup menukarkan keseluruhan sistem pendidikan dan pengajian kita kepada yang lebih moden,,entahler,,Ap88 rasakan kerajaan dan orang ramai mungkin payah nk berubah ,mungkin disebabkan teruja untuk melihat Malaysia vs MU,,,ataupun nk suka melihat dan beraksi seperti sang merak yang perasan dirinya cantik dan menarik,,entahler,,pemikiran Ap88 kadang-kala bukan waras pun,,tetapi ,,biarkan,,oklah,,Ap88 nk mengundurkan diri,,Ap88 terfikir macam mana nk jumpa bunga yang manis pada hari ni,,perlukah berpakaian cantik dan kemas atau cuba mengenalpasti kelemahan dan kekuatan diri supaya dapat mencari alternatif yang lain supaya Ap88 dapat menarik minat bunga manis,,heeheee


cantikkan bunga ini kalau diberikan kepada sibuah hati,,dan lagi cantik jika kita mengenalpasti dan mencari alternatif untuk memantapkan cinta dari mudah cemburu buta,,,

Sunday, July 19, 2009

Ahad YANG membosankan,,huhhhu

salam,,hari aku berasa sangat bosan di sini aku akan menulis bukan sebagaai nickname Ap88 yang aku biasa gunakan,,petang sebelum asar nie aku akan menulis as diriku sebenar,Actually ,hari aku terasa sangat bosan yang amat koz xtahu nk wat apa,,dh aku bangun lambat ,,aku xtahu nk wat ,,aku jadi mcm orang gila,kalu ari biasa ,,rutin hidup aku amat bz,,dari kul 8pagi smapai kul 5 petang ,,dari 9mlm sampai 11 malam,,tetapi aku terasa hari ini sangat xbest,,,entahler,,aku xtahu nk wat ,,xpi aku cube membzkan diri dengan penulisan blog aku,,aku sebenarnya xkisah kalau blog aku xdilawati,,aku suka menulis dan menyampaikan apa yang aku rasakan seronok,,di kolej ,,,untuk pengetahuan ramai,,aku diamanahkan untuk memegang jawatan sebagai pengarah program pertandingan pidato, pengarah program Hari Keluarga Pusat program aku dan pengarah simulasi koke,,aku bersyukur kerana diberi amanah,,aku terima dan cuba mencabar kemampuan diriku,,DOAKAN AKU berjaya,,,Namun,,beselah,ramai yang kata aku GILA KUASA,,semua jawatan nak,,aku xkisah,,,AKU mmg GILA kuasa,,Ddan akku menerima bukan atas permintaan aku sendiri,,tetapi dilantik,,so sesape yang perasan yang die hebat,,ameklah jawatan aku,,aku xkisah,,n stakat jawatan yang bellum tentu korang bolh wat,berbalik tahap bosan yang teramat,,aku terfikir,,baik aku mandi dan solat,,n kepada sesape yg terasa,,padan muka,,haahahah,,aku xkisah,KEBOSANAN PADA HARI AHAD,,hmmmmmmm,,JAWATAN vs GILA KUASA vs KELAYAKAN,,fikirlan,,wahai si burung merak sombong,,heheheheh
nie gambar kucing,,cumel x,,JAMBU ler,,hehehehe,,sowi,,aku tgh bosan,,bye,,,bunga manis aku rindu kamu

Kaedah tradisonal untuk rawat penyakit


salam,,hai,,apa khabar sihat ke ,,pada masa ini Ap88 akan masukkan petua-petua kesihatan mengikut teknik tradisional yang digunakan untuk merawat bebanyak penyakit yang pada dasarnya Ap88 rasakan orang zaman sekarang mudah sangat terlupa bagaimana petua tradisional mampu menyelamatkan kita..semua maklumat ini Ap88 ambil dari laman web yang bagus untuk anda

Merawat demam campak.

Ambil beberapa helai daun pokok semambu yang segar dan tumbuk dengan sedikit beras sehingga lumat. Ambil daun yang telah lumat itu dan sapukan ke seluruh badan sehinggarasa miang berkurangan. (p/s : Ulang jika tidak cukup. Boleh dicampurkan sedikit air jika terlalu kering).

Khasiat kapur sirih

Kapur sirih memang banyak gunanya selain dari untuk membuat kuih-muih, lontong ataupun untuk makan sirih. Disini ditunjukkan beberapa panduan yang baik untuk menggunakan kapur itu.

Kapur baik untuk menyembuhkan bisul,

caranya ialah dengan menyapukan sedikit kapur sirih kepada bahagian bisul tadi disekelilingnya, nescaya dalam masa dua hari bisul tadi akan segera mengering.

Anak-anak kencing malam

Jika anak anda selalu saja kencing malam, cubalah jangan memberinya minum bila hampir waktu tidur atau latihlah ia bangun bila merasa hampir hendak kencing. Sekiranya caranya tidak berjaya ibu-ibu boleh gunakan minyak zaitun yang disuamkan dan kemudian sapu dibahagian ari-arinya. Cubalah beberapa malam. Jika tidak ada minyak ini gantikan dengan halba yang dipanaskan, balut dengan kain dan tuan di ari-arinya.

Daun Semambu

Manfaat Minyak Ikan Untuk Kesihatan

Salam,,apa khabar,,hari ini Ap88 akan memberi maklumat tentang khasiat minyak ikan kepada kesihatan,,info Ap88 ambil dari satu website dan Ap88 akan pastikan blog Ap88 bukan sekadar blog biasa malah mempunyai banyak info,,,,terimalah,,,
Inuits, satu kaum Eskimo di Greenland, mempunyai 42 perkataan untuk salji tetapi tidak mempunyai satu patah perkataan pun untuk penyakit jantung. Mengikut Dr. Caroline Shreeve, kaum Inuit jarang mendapat mana-mana jenis penyakit jantung. Sebabnya, makanan utama mereka adalah lemak dan daging singa laut dam ikan air sejuk.

Minyak ikan laut dalam mengandung asid lemak Omega-3 yang terdiri dari EPA dan DHA, ia-itu asid lemak yang sangat diperlukan tubuh kita. Ianya boleh didapati dengan banyaknya di dalam ikan air sejuk berlemak tinggi seperti mackerel, kod, salmon, kerapu, jerung, sardin dan ikan todak. Apa manfaat kesihatan yang boleh kita perolehi dari minyak ikan? Baca seterusnya:

Tanpa asid lemak dalam makanan harian kita, kita mengambil satu langkah ke arah kematian. Asid lemak yang sangat diperlukan tubuh kita terbahagi kepada dua: Omega-6 EFAs and Omega-3 EFAS. Omega-6 boleh diperolehi dari minyak sayuran dan Omega-3 dari minyak ikan dan beberapa minyak lain.

Para saintis dan doktor berpendapat bahawa peningkatan kes sakit jantung, hipertensi, darah tinggi, obesiti, kencing manis, penuaan dan kanser jenis tertentu adalah disebabkan pengambilan Omega-3 dan Omega-6 yang tidak seimbang.

EPA dan DHA, juga dapat membantu dalam pencegahan aterosklerosis, serangan jantung, kemurungan dan beberapa jenis kanser. Permakanan tambahan minyak ikan juga telah terbukti berguna untuk merawat artritis reumatoid, kencing manis, penyakit Raynaud dan kolitis ulseratif.

Banyak lagi penyakit dan keadaan yang dapat diatasi dengan pengambilan minyak ikan. Apa pun jika diambil secara berlebihan mungkin akan membawa kemudharatan tetapi sekiranya tidak diambil langsung, seperti asid lemak, juga boleh membawa kemudharatan. Bertanyalah kepada pakar permakanan, berapa banyak ikan yang perlu anda makan sesuai dengan umur dan keadaan kesihatan anda.

Bagi mereka yang tidak suka memakan ikan, dapatkan permakanan tambahan minyak ikan yang mengandungi asid lemak Omega-3 dari farmasi, kedai makanan kesihatan atau pengusaha jualan langsung (yang berdaftar).

Template by: Free Blog Templates