Tuesday, June 30, 2009

Kepentingan memberi salam sebagai lambang perpaduan Umat Islam

Assalamualaikum.apa khabar saudara Ap88 yang dikasihi oleh Allah S.W.T..Ap88 mahu membingkai permasalahan di kalangan orang Islam yang "sejati" iaitu tabiat memberi dan menjawab salam,,kenapa kita begitu payah nk memberi salam dan menjawab salam,,adakah mulut kita nie tersimpan emas yang berat sampai payah memberi dan menjawab salam,,adakah payah sangat,,alangkah bodohnya kita kerana kita kurang sedar bahawa dengan memberi dan menjawab salam sebenar dapat mengukuhkan perpaduan kita,,oleh itu Ap88 akan memberi hadis untuh mengukuhkan pandangan Ap88,,diharap kita mengambil iktibar,,,

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Ada lima kewajipan bagi seorang muslim terhadap saudaranya sesama muslim iaitu: Menjawab salam, mendoakan kepada orang yang bersin, menyahut undangan, menziarahi orang sakit dan mengiringi jenazah.

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Orang yang berkenderaan hendaklah memberi salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan hendaklah memberi salam kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit hendaklah memberi salam kepada orang yang ramai.

Adakan kepentingan alam sekitar dihormati?/

salam,,hari Ap88 mahu upload satu video klip tentang alam kita ,,bagaimana sedutan video klip ini akan menceritakan bagaimana kepentingan alam sekitar kepada diri..Di samping,Ap88 nk tujukan kepada mendiang Michael Jackson yang begitu semangat melahirkan lagu untuk menhargai alam sekitar,,saksikan


video

Tuesday, June 23, 2009

Hadis minggu ini..renungkanlah.....

Salam,,hari ini pada permulaan minggu ini,,Ap88 akan menceritakan tentang hadis yang berkaitan dengan pemerintahan,,salah satu contoh yang Ap88 rasakan yang terbaik ialah pada zaman keunggulan Rasulullah S.A.W. Ap88 merasa kagum dan teruja bagaimana Baginda boleh mentadbir sebuah negara yang tediri dari pelbagai bangsa dan agama sehingga kesan kegemilangan terasa sampai sekarang,,,Cuma hati kecil Ap88 terusik,,

Adakah pemimpin zaman sekarang mampu menggembalikan sedikit-sebanyak teknik atau kaedah pemerintahan yang di amalkan pada zaman
Rasulullah S.A.W. ? ?? entahlah,,Hanya ALLAH S.W.T. Maha Mengetahui Segalanya..,,,,RENUNGKANLAH,,,,,,,,

Hadis riwayat Salamah ra., ia berkata:
Aku pernah ikut berperang bersama Rasulullah saw. sebanyak tujuh kali, serta pernah ikut serta dalam pasukan perang yang diutus beliau sembilan kali. Terkadang kami dipimpin oleh Abu Bakar dan terkadang juga dipimpin oleh Usamah bin Zaid

Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra., ia berkata:
Penduduk Quraidhah hanya akan tunduk kepada keputusan Sa`ad bin Mu`adz. Rasulullah saw. lalu mengutus kepada Sa`ad sehingga datanglah Sa`ad menghadap beliau dengan menunggangi seekor keledai. Ketika ia sudah mendekati mesjid, Rasulullah saw. bersabda kepada kaum Ansar: Sambutlah pemimpin kamu sekalian atau orang yang terbaik di antara kalian! Kemudian beliau bersabda: Sesungguhnya mereka hanya akan tunduk dengan keputusanmu. Sa`ad menjawab: Kamu bunuh saja prajurit-prajurit perang mereka dan menawan anak keturunan mereka. Lalu Nabi saw. menjawab: Kamu telah memutuskan dengan hukum Allah. Atau barangkali beliau menjawab: Kamu telah memutuskan dengan hukum seorang raja. Tetapi Ibnu Mutsanna tidak menyebutnya dengan perkataan tersebut


Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Dari Nabi saw. beliau bersabda: Sesungguhnya seorang pemimpin itu merupakan perisai, rakyat akan berperang di belakang serta berlindung dengannya. Bila ia memerintah untuk takwa kepada Allah azza wa jalla serta bertindak adil, maka ia akan memperoleh pahala. Namun bila ia memerintah dengan selainnya, maka ia akan mendapatkan akibatnya


"Pinjaman di dunia hanya bersifat sementara"

Monday, June 22, 2009

saksikan kehebatan otai gitar lama (Speed Kills)

salam,,dh lama Ap88 x upload maklumat,,tetapi pada hari ini,Ap88, mahu uploadkan sesuatu maklumat yang berguna kepada semua gitaris yang ada kat luar sana...OK,,Ap88 xnak cakap lama-lama,,Ap88 akan hadiahkan satu video klip yang Ap88 rasakan layak digelarkan sebagai otai gitar,,saksikan,,,

video

Nantikan video klip pasai musik,,saksikan,,,huuhuhhu

Tuesday, June 16, 2009

KPLI 18 bulan,,,,, Pro & Kontra?

Kementerian Pelajaran telah membuat mekasnisme baru dengan melanjutkan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dari setahun kepada 18 bulan,rasioanal adalah kerana menurut Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Datuk Misrah Ibrahim, berkata keputusan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak selain mengakui tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru berkualiti.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya pada peringkat akhir memuktamadkan kertas kerja mengenai cadangan itu sebelum membentangkannya bagi tindakan kementerian.

namun demikian ,terdapat pelbagai bantahan yang Ap88 lihat dan baca ,,mungkin ada rasional tersendiri,

Ini mungkin salah satu yang Ap88 iaitu bantahan dari Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) membantah cadangan Kementerian Pelajaran memanjangkan tempoh pengajian Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) daripada setahun kepada 18 bulan.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata tempoh setahun sudah memadai kerana pelatih terbabit sebelum ini sudah menghabiskan masa empat tahun di universiti.

Bagi pendapat Ap88 yang lemah,,Ap88 melihat ada pro n kontra nyer,,pro,,ia mungkin memantapkan kredibliti mana-mana graduan yang berhajat menjadi guru,dan sebagainya,,Kontra,,mungkin masa yang terlalu lama dan apakah terdapat pembaharuan sewaktu graduan memasuki KPLI

Ap88 minta maaf seandainya pendapat Ap88 mewujudkan rasa tidak puas hati,,sekadar ulasan dari Ap88 yang lemah,,salam perkenalan,,

Sunday, June 14, 2009

KEpenatan,hmmmmm

salam,,ni nukilan yg aku tulis ketika aku baru bangun dari tidur selepas aku penat dari kepulangan ku dari kampung halaman ku ke ukm,,terlalu penat,,h,,,,,,,,,,,mmmmmmmmmmm,,asignment x wat lagi,,bmbg betul,,aku nk wat mcm mana,,perasaan malas mula menguasai jiwa yg tengah berkecamuk,,ok ,,aku nk lepak,,kepada visitor,saksikan nukilan yg akan datang,,hjuhhuh,

Bila HATI bersuara, LIDAH berkata,,,PENA mula berbicara,

Thursday, June 11, 2009

ALLAH S.W.T,,Pemilik Yang Kekal Abadi

Sekadar Renungan Bersama,,,.ALLAH S.W.T Maha Besar

Sekadar renungan bersama,,fikirlah,,bukan semua mampu menjadi seperti pemimpin yg betul,,,

Ya Rasulullah, apa yang harus dilakukan para pemimpin ?
"Membela yang lemah dan membantu yang miskin" jawab Nabi.

Ya Rasulullah, apa yang harus dilakukan ulama ?
Memberi contoh yang baik dan mendukung pemimpin
YAng membela orang - arang lemah" jawabnya

Ya Rasulullah ... apa yang harus dilakukan orang-orang lemah dan miskin ?
"Bersabarlah, dan tetplah bersabar
Jangan kau lihat pemimpinmu yang suka harta
Jangan kau ikuti ulamamu yang mendekati mereka
Jangan kau temani orang-orang yang menjilat mereka
Jangan kau lepaskan pandanganmu dari para pemimpin dan ulama yang hidupnya juhud dari harta"

Ya RAsulullah... Pemimpin seperti itu sudah tidak ada
Ulama seperti itu sudah menghilang entah kemana
Yang tersisa adalah pemimpin serakah
Yang tertinggal adalah ulama-ulama yang tama'
Banyak rakyat yang mengikuti keserakahan mereka
Ummat banyak yang meneladani ketamakan mereka !
Apa yang harus aku lakukan, Ya... RAsulullah !
Siapa yang harus aku angkat jadi pemimpin ?
Siapa yang harus aku ikuti fatwa-fatwanya ?
Siapa yang harus aku jadikan teman setia ?

"Wahai ummatku...
Tinggalkan mereka semua
Dunia tidak akan bertambah baik sebab mereka
Bertemanlah dengan anak dan istrimu saja
Karena Allah menganjurkan, "Wa 'asiruhunna bil ma'ruf"
Ikutilah fatwa hatimu
Karena hadits mengatakan, "Istafti qalbaka, wa in aftaukan nas waftauka waftauka"
Dan angkatlah dirimu menjadi pemimpin
Bukankah, "Kullulkum Ra'in, ea kullukum masulun 'an ra'iyyatihi ?"

Sekadar cebisan,,renunglah,,INGATlah, apa yang kita perolehi ini adalah sekadar "PINJAMAN" dari pemilik sebenar ALLAH S.W.T

Cara-cara tangani strees,,

Nie aku amek dari member tagged aku,,,,,korang nk caya,,jgn tanyer aku,,huhuhuuhu,,hu,,,

anyway,,enjoy,,,haahahhah

CARA-CARA UNTUK MELEPASKAN STRESS... 1. berpura-pura cakap dengan telefon MyEm0.com 2. mandi-manda di dalam bilik air dengan masa yang lama MyEm0.com 3. makan sampai xingat kenyang MyEm0.com 4. berpusing-pusing macam gasing MyEm0.com 5. berpura-pura senyum tahap cipan MyEm0.com cubalah petua ini gerenti ilang stress


p//sssss,,terpulang korang nk ikiut ke tak,,bye,,hahahhaaha

AKU kecewa,,,,jiwa aku berkecamuk,,,

entahler nape hati aku berdebar,,lepas seronok wat kerja kat bilik pesta,,aku balik dgn hati yg senang,,,,xpi malang,,nyer,,biler aku cek result aku,,,kegembiraan aku terhenti,,,aku dh ilang semnagt,,,,aku raser aku xde mood nk belajar,,

semalam aku n rumate pasang lagi sekuat hati,,nk ilang tension,,,hmmmmmmmmmmm,...

entahler,,aku dh ilang semangat lar nie,,,,

aku nk balik kampung samada diterima atau tidak,,,aku tak peduli,,,


aku nk rehat kepala otak ku,,hahaha

sowri,,mood aku kurang ok,,result,hmmmmmmmmmmm


anyway,,sesape yg ok,,aku ucapkan gud luck,,hhuuuhuhh

bye ukm,,aku nk balik kmpug,uuuuuhuhu

JIWA AKU BERKECAMUK,,,,,,,,,,,

,hmmmmmmmm,,aduhai,,labu,,hahaa

Assalamualaikum,,hari ini aku mahu kongsi somwthing utk korang,,hadiah dari aku,,semalam kiteorg telah melakukan kerja -kerja mengecat banner,,hahahah,,BANNER APA,,tgk ler,,hahahah,,aku raser malas nk ckp banyak,,ko tgk,,jgn marah taw,,,,SENYUM SOKMO,,PEACE NO WAR,,HAHAHAH,,

NIE GAMBAR YANG BETUL WAT-WAT KERJA,,HMMMMMMM,,,betul ke,,,entahler,,bab kata Nabil,,,lu Fikirlah sendiri,,hhuuuhuu

NIE pun satu,,kira bersemangat korang yer,,,hhahaha,,bagus,,hiduP pESTA kONVO 37.............

Ddh tamat...belum,,,,ada lagi,,spcial,,,,hahahahaha,hahah

pssssssssss,,,,,,,gambar korang blh pikir yer,,,,,malas aku nk ckp,,hhuhuuu

nie gamabr yg terakhir,,saksikan,,bebaskan stress anda,,huuuuuh

//kepada yg terasa,,minta maaf,,ari nie aku nk balik kampung,,,doakan perjalanan ku

Tuesday, June 9, 2009

What Blog??

Assalamualaikum,,hai everyone,,what blog,,first thing,,my opinion,,it useless,,just waste time,,but,,when i realise what a benefict when we have a free blog to publish what we think,,what we want ,,what we want to share to everyone,,I make decision to create a blog like that,,to get a lot info and same time to improve my skilss comunication..

To Everyone who have not create blog yet..I think u must think carefull because when we have own blog,,we can do anything as long what we do not give a bad effect to our life

p/ss,,,I'm sowry if my writing n my language not good,,i'm try to improve my skill comunication,,






What Love?

Sunday, June 7, 2009

salam perkenalan






BLOG,,



ARE U HAVE BLOG
WHAT WE CAN USE IF WE CREATE A BLOG
ARE U SOMEONE WHO LIKE TO CREATE BLOG....

answer my question to give u opinion,,

huhuhuuu

Template by: Free Blog Templates