Tuesday, June 16, 2009

KPLI 18 bulan,,,,, Pro & Kontra?

Kementerian Pelajaran telah membuat mekasnisme baru dengan melanjutkan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dari setahun kepada 18 bulan,rasioanal adalah kerana menurut Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Datuk Misrah Ibrahim, berkata keputusan itu diambil berikutan desakan pelbagai pihak selain mengakui tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru berkualiti.

Beliau berkata, setakat ini pihaknya pada peringkat akhir memuktamadkan kertas kerja mengenai cadangan itu sebelum membentangkannya bagi tindakan kementerian.

namun demikian ,terdapat pelbagai bantahan yang Ap88 lihat dan baca ,,mungkin ada rasional tersendiri,

Ini mungkin salah satu yang Ap88 iaitu bantahan dari Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) membantah cadangan Kementerian Pelajaran memanjangkan tempoh pengajian Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) daripada setahun kepada 18 bulan.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata tempoh setahun sudah memadai kerana pelatih terbabit sebelum ini sudah menghabiskan masa empat tahun di universiti.

Bagi pendapat Ap88 yang lemah,,Ap88 melihat ada pro n kontra nyer,,pro,,ia mungkin memantapkan kredibliti mana-mana graduan yang berhajat menjadi guru,dan sebagainya,,Kontra,,mungkin masa yang terlalu lama dan apakah terdapat pembaharuan sewaktu graduan memasuki KPLI

Ap88 minta maaf seandainya pendapat Ap88 mewujudkan rasa tidak puas hati,,sekadar ulasan dari Ap88 yang lemah,,salam perkenalan,,

0 comments:

Post a Comment

Template by: Free Blog Templates